Meta tagi – czy warto zaprzątać sobie tym głowę?

Meta tagi – co to takiego?

Meta tagi to krótkie teksty, umieszczone w sekcji <head> dokumentu, opisujące znaczniki i elementy strony docelowej. Nie wszystkie jednak widoczne są dla osób odwiedzających witrynę internetową. Doskonałym przykładem są meta keywords, czyli inaczej słowa kluczowe, których gość nie zobaczy, bez zagłębiania się w kod źródłowy. Natomiast meta tagi, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania i są widoczne dla odwiedzających to meta title oraz meta description. To właśnie o nich chcemy dziś napisać. Jednak zanim do tego przejdziemy, powiedzmy sobie kilka słów na temat tego, czy warto je w ogóle stosować.

Jeszcze parę lat temu meta tagi miały ogromny wpływ na pozycjonowanie witryn internetowych w wyszukiwarkach. W przypadku meta title tak jest do dziś. Niestety jednak, już w przypadku meta description wygląda to trochę inaczej. Z uwagi na to, że wielu administratorów stron zamiast zwięzłego tekstu przedstawiającego wybrane, najważniejsze elementy treści witryny, umieszczało w nim masę słów kluczowych, Google w 2009 roku zdecydował się na zmianę algorytmu, wykluczając w ten sposób opis strony z bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie. Umieszczanie samych słów kluczowych, oczywiście było zabiegiem korzystnym z punktu widzenia pozycjonowania (do czasu), zupełnie jednak nieczytelnym dla użytkowników stron.

Czy w takiej sytuacji warto przykładać wagę do znaczników meta? Oczywiście, że tak. To, że nie mają bezpośredniego znaczenia w pozycjonowaniu jak jeszcze kilka lat temu, nie znaczy, że nie są przydatne. Dobrze stworzone opisy meta description informują użytkownika o zawartości witryny, zachęcając do kliknięcia w link. Duży ruch na stronie, oznacza dla robotów wyszukiwarek, że strona jest wartościowa a jej treść interesująca, co z kolei przekłada się właśnie na pozycjonowanie strony.

Meta title – tytuł strony

Znacznik meta title to nazwa strony, której długość nie powinna przekraczać 70 znaków z uwzględnieniem spacji. Biorąc jednak pod uwagę to, że ważna jest również szerokość tytułu (max 600 px) a niektóre znaki zajmują więcej miejsca, to może zdarzyć się tak, że Google utnie tekst i umieści na jego końcu wielokropek. Dlatego nie polecamy tworzenia tytułów z maksymalną liczbą znaków.

Meta title powinien być prosty, jasny i czytelny. W jego treści powinno znaleźć się słowo kluczowe oraz nazwa firmy/marki. Z uwagi na to, że jest to pierwsza rzecz na jaką użytkownik zwraca uwagę, powinien zdecydowanie zachęcać do kliknięcia w link.

Meta description – krótki opis strony

Meta description to znajdujący się poniżej tytułu krótki aczkolwiek trafny i wartościowy opis strony docelowej. Powinien on zawierać słowa kluczowe, ale nie powinien składać się jedynie z nich. Jego zadaniem jest ciekawe przedstawienie zawartości strony oraz zachęcenie do jej odwiedzenia. Znacznik ten ma ogromny wpływ na zachowanie użytkowników. Od niego w dużej mierze zależy czy pozyskamy odwiedzającego na naszej stronie internetowej.

Wniosek nasuwa się jeden – uzupełnianie meta tagów nie powinno być pomijane przez osoby zarządzające stroną. Jeżeli nasz artykuł sprawił, że zacząłeś się zastanawiać nad tym czy w Twoim sklepie meta tagi są w odpowiedni sposób uzupełniane, lub jeżeli należysz do tej grupy osób, które nie zdawały sobie do tej pory sprawy z tego jak ważny jest to element, skontaktuj się z nami – kontakt@saigomade.pl